Het "echte" leven in Finland is begonnen - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Rachel Werd - WaarBenJij.nu Het "echte" leven in Finland is begonnen - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Rachel Werd - WaarBenJij.nu

Het "echte" leven in Finland is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Rachel

05 September 2014 | Finland, Porvoo

Hallo allemaal! Hier weer even een berichtje aan iedereen om te laten weten hoe ik het hier heb, alhoewel de meesten zullen ook al veel foto's voor bij hebben zien komen op facebook. Ik heb het echt goed naar mn zin hier. Dat komt vooral door de leuke mensen die ik heb ontmoet en de leuke dingen die ik al heb gedaan & nog ga doen.

Onder de exchange studenten ontstaan er al groepjes. De meeste groepjes hebben dezelfde nationaliteit. De Spaanse blijven vooral bij elkaar maar ook de Fransen en Duitsers. Soms is dat wel jammer want zo blijven ze heel de tijd in hun eigen taal praten. Op dit moment ga ik het meest om met 6 ander exchange studenten, echt een leuke internationale groep. Maike komt Duitsland, Lisa uit Oosterijk, Celine en Victor uit Frankrijk, Baptiste (pepe) uit Zwitserland en Jacob uit Engeland. Het lijkt net alsof we elkaar al langer kennen dan deze 3 weken.

Ik ben al drie keer in Helsinki geweest. De eerste keer hadden we met school een boattrip om Helsinki te verkennen vanaf de waterkant. Daarna hadden we een korte sightseeing in het centrum hebben we gepicknickt in een groot park. En die avond onze welcome party in Helsinki. Dit feestje was voor alle exchange studenten van Haaga-Helia, goede manier om nog meer mensen te leren kennen. Vorige week zondag was de tweede keer naar Helsinki, ik ben samen met Lisa, Maike, Pepe and Jake naar Helsinki geweest om te shoppen en wat sightseeing te doen. Helsinki is een mooie en indrukwekkende stad maar niet al te groot. Het is niet zoals Parijs, Londen of Barcelona. Maar ik vind het misschien wel een fijnere stad want het is niet heel erg toeristisch.

Eergister was de Freshmansparty in Helsinki. Het is het belangrijkste feestje van het jaar voor alle nieuwe studenten van Haaga-Helia (waaronder de exchange students). Het thema dit jaar was Disney en we moesten dus verkleed als Disney figuren. Wij hadden gekozen voor de Pirates of the Caribean (Of Pirates of Lonkero, want Lonkero is ons favoriete drankje in Finland haha). De freshmansparty begon al in de ochtend en eindigde 'snachts. De hoofdopdracht die we kregen was: een paperclip ruilen voor iets beters, ik denk dat onze groep heel slecht was want wij hadden aan het einde van de dag nep bloemen van ikea. De hele dag moesten we langs checkpoint die verspreid waren in Helsinki. Bij elke checkpoint moesten we opdrachten uitvoeren voor punte. Maar we konden ook meer punten krijgen door indruk te maken op de jury. We moesten de raarste dingen doen, echt heel hilarisch. 's avonds hadden we nog een afterparty in de Tivoli, wat natuurlijk ook weer erg gezellig was.

Vorige week vrijdag hadden we The Grand Opening of the academic year 2014/2015 in gala-stijl. Wij als exchange students waren heel erg under dressed want alle Finse studenten zagen er echt heel netjes uit. Het feestje was op onze school. Je kwam binnen via een rode loper. De leraren hadden een eigen rockband, wat ook bijzonder was.

Ook hebben we al een "vaste kroeg" hier in Porvoo, namelijk Amarillo, eigenlijk is het ook een van de weinige haha. Vanavond gaan we ook weer naar Amarillo met alle exchange studenten. Het lijkt voor iedereen misschien nu net alsof ik alleen maar aan het feesten ben hier in Finland maar dat is niet zo hoor haha!

Ik heb drie dagen school per week en ben op maandag en donderdag vrij. Maar dit betekent niet dat ik niks heb te doen op die dagen want ik heb ook online vakken waardoor ik niet naar school moet. Dit is nu mijn tweede week school en is nog allemaal een beetje introduceerend. Ik hoorde van iedereen dat het niveau in Nederland hoger is dan hier maar dat betwijfel ik nog. Het schoolsysteem en de leraren zijn zo goed hier. En voor mij is het ook anders omdat ik nu alle lessen in het Engels volg ipv Nederlands. Ik heb ook Finse les, maar de Finse taal is echt lastig. Het lijkt echt nergens op, ik ben benieuwd of ik het ooit zal leren. Ennn ik ga naar de sportschool! Naast al dat slechte eten en drinken moet ik ook nog een beetje gezond doen.

De boodschappen zijn een stuk duurder in vergelijking met de boodschappen in Nederland. En in een pub in Helsinki betaal je minimaal 6,50 voor een biertje, echt bizar!

De afgelopen week ben ik een beetje ziek geweest en heb op het moment geen stem meer, een teken van alle feestjes en leuke dingen?? haha

Ohja na twee weken heb ik eindelijk een deken en kussen gekocht haha, dus kan nu eindelijk goed slapen. De school zal een ikea trip organiseren maar er waren te weinig mensen die wilde gaan & ik had nog geen deken en kussen gekocht omdat ik dacht dat we naar ikea gingen.

Deze week heb ik ook twee tripjes geboekt. Een naar St. Petersburg in oktober en een naar Lapland in November. Ik kijk er al erg naar uit want het zijn plekken waar je niet snel heen zal gaan.

Vandaag gaan we met een groepje een weekendje weg boeken voor over drie weken. We willen een auto huren voor zeven personen en een cottage aan een meer, typisch Fins. Eigenlijk een soort van roadtrip door Finland.

Ik ben zo blij dat we zoveel leuke dingen hier doen. Tot snel weer!

  • 05 September 2014 - 19:46

    Yvonne:

    Wat schrijf jij leuk,zeg! Biertjes in Parijs zijn ook duur!

  • 23 September 2014 - 19:31

    George:

    Hoi Rachel, super leuk om te lezen dat je het zo naar de zin hebt. En geweldig hoor Fins leren. Is super moeilijk maar ik zou er ook voor gaan.
    Geniet lekker, en dat het bier duur is maakt niet uit. Op de foto's drink je toch nooit bier. De rest is vast goedkoper.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 11 Aug. 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 3658

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 31 December 2014

Studeren in Finland

Landen bezocht: